2012-10-14

Integritetsschizofreni

...sjukdom eller fåneri?

Sommarlovet är för längesedan över och min blogg har ekat övergiven och kall i flera månader. Dels på grund av att Google bestämt att man inte längre får ha ett konto med en signatur, utan man måste registrera sitt account med eget namn.

Integritetsschizofren som jag är, satt jag i valet och kvalet att de facto omregistrera mitt konto med mitt namn. Mitt konto stängdes av tillsvidare, eftersom Google inte accepterade mitt ”Minella Live” som ett riktigt namn – och själv satt jag buttert framför burken efter sommarlovet och svor för allt jag var värd...

Nåväl, för ett par dagar sedan bestämde jag mig att försöka gå förbi systemet och använda mina båda förnamn – som är riktiga och finns på min födelseattest. Sagt och gjort, BANG! Öppnades mitt konto igen... Tillsvidare...

Så detta är första gången sedan juli som jag kunnat logga in igen på min blogg. Heureka! I am still kickin’ and screamin’!

Det vill säga tills Google kommer på att mitt mellannamn inte är ett efternamn... Men, det tar vi itu med då.

Tänkte försöka mig på att åter börja blogga och hålla bloggen uppdaterad igen. Så får vi se om jag efter det långa lovet finner min så kallade skrivarådra igen. Den som lever får se...

Något jag däremot tänker ofta på, det är min sjukt exceptionella integritetsschizofreni jag besitter. Till och med mitt Facebook är registrerat med mina båda förnamn och inte som de flesta; förnamn och efternamn. Facebook har däremot inte klagat...

Menar, alla som finns på min FB vet ju vem jag är, och jag slänger ut diverse onödigheter och strunt precis som jag annars gör i en diskussion med vänner. Jag får ofta förfrågan: ”Finns inte du på FB?” Mitt svar är alltid detsamma: ”Jo, hurså...?” Svarar alltid detsamma med ett illmarigt finurligt leende.

Känner man inte igen mig på profilen, eller vet mina båda förnamn, ja då kan det vara lite problematiskt att hitta mig. Men å andra sidan stör det mig inte, tvärtom! Jag får fortsättningsvis vara anonym om jag vill, öppen om jag vill.

Är då denna integritetsschizofreni en sjukdom eller ett fåneri? Jag tror det är en blandning av båda delar. Egentligen ingen sjukdom, för den gör ju varken till eller från, gällande mitt psyke eller så där allmänt generellt. Ett fåneri däremot tror jag starkt på. Vi har alla en benägenhet att värna om vår integritet. Vissa mer, vissa mindre. Många struntar blankt i ordets betydelse, andra gömmer sig helt bakom en annan identitet. Medan jag är en blandning. Jag har i alla fall mitt foto som front. Det är en början.

Därmed tänkte jag härmed presentera mig: Mitt namn är Sanna Elizabeth, alias Minella Live. Så nu har jag tagit första steget till att sammansätta min högra hand och min vänstra. Mitt efternamn däremot är oväsentligt; för vem – egentligen – bryr sig? Ingen. Bara jag.

Välkommen in i minglet av allehanda integritetsmonster, jag är ett av dem. Men jag, som garanterat många integritetsschizofrena typer med mig, trivs utomordentligt kanon i min värld.

Peace!
 

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka Minella! Du har varit saknad!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera