2012-04-12

Nedskräpning och snuskeri

...lathet och nonchalans

Ett ämne jag ofta tänker på är hur lat människan är. Nu är det vår och staden har påbörjat vårstädningen ute på gatorna. Det som syns mest, och som kräver mest städning, är skräp som kastats på gatan av förbipassagerare.

Allt från tuggummin, cigarettfimpar och godisomslag till tomflaskor, trippburkar och cigarettpaket.

Otroligt hur korkad människan egentligen är? För att inte snacka om fullständig lathet!?

Ibland när jag ser någon människa kasta sin cigarettfimp eller tuggummi på gatan undrar jag om samma person gör så i sitt eget hem, eller på sin egen bakgård. Vad tror ni?

Lite som min poäng när jag skrev om Loppisgrisar och Vandalister (Läs inlägget här) Människor som ränner på loppmarknader och stökar till något så kopiöst i andras hyllor. Igår var det en äldre kvinna på stadens loppis som kollade kläder och när hon kollat klart slängde hon in kläderna i en hög på hyllan. Maken till fräckhet kan man snacka om? Jag hade en sådan lust att fråga henne om hon gör sammalunda med egna kläder i sin garderob...

Samma undran har jag när jag går på stan och ser människor missa skräpkorgarna med flit för att latheten styr deras vardag och intellekt.

För i ärlighetens namn kallar jag alla dessa snuskhumrar för nonchalanta, egotrippade dårar! Fy katten för er! Jag skulle önska att någon kom och bajsade i ert vardagsrum! Vet att det är dåligt omen att säga så, men struntsumma! Jag önskar det ändå.

Jag fullkomligt föraktar dessa människor.

Tänk vad våra gator skulle vara fina och putsade om varje människa skulle ta hand om sitt eget skräp? Och jag anser det inte vara för mycket begärt, tvärtom; det borde vara en normalitet. Något som varje individ borde ha insvetsat i ryggmärgen.

Vad beror det på? Är det i fostran felet ligger? Vi snackar ju faktiskt om fullvuxna människor. Har dessa vuxit upp med bakelit i sandlådan och en pappa som piskat lusen ur dem? Eller vadan detta perversa och infantila beteende?

Jag undrar jag. För någonstans i deras hjärnkontor måste det ligga ett seriöst fel. Korkskallar! Och ta gärna åt er läsare om ni är av den stammen att ni kastar ert skräp vitt och brett.

Visst kunde städerna kosta på fler skräpkorgar (precis som om det skulle hjälpa dessa korkskruvar) i varje kvarter, men å andra sidan så finns det skräpkorgar i mängd och massor ute på gatorna. Och råkar det nu inte finnas där du spatserar fram, kanske du kan trycka ner dit skräp i fickan och kasta det på golvet hemma i ditt vardagsrum istället. Och låta gatorna se lite bättre ut.

Nej tacka vet jag lagen i Dubai; kasta skräp på marken där och du får sitta av en vecka i häktet plus få dryga böter på posten. Så borde det vara i alla länder så kanske vår värld skulle – så småningom – se lite bättre ut.

Ett stort hjärtligt tack vill jag skänka alla underbara människor som faktiskt kastar sitt skräp där skräpet skall kastas. En salut till er, för ni är få – men ni gör skillnad! Och ni har både hjärta och hjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar