2012-03-21

Föräldrar Del 2

...spinning på föräldraskap

Jag är av sådan karaktär att jag läser mycket inlägg på Internet – och så även i tidningar. Diskussionsdebatterna kring ämnet brukar vara högt till tak med flera av mina vänner – som för övrigt också är förälder, precis som jag. Våra åsikter kan ibland delas, men det ger bara mer kött till debatterna.


Många föräldrars tankar riktar sig just till parenthood och allt vad det innebär. Som innebörden av god förebild, skillnaderna mellan aga och fostran, skolpolitik, hjälpa till hemma, fri fostran versus traditionell fostran, osv.

Så vad är då bra eller dåligt? Några staplar som jag personligen tycker är av vikt:

  1. Rökning inomhus när man har barn

- Ren idioti och total egocentriskhet. Ska man röka gör det utomhus. Att inkludera barn i sina laster som dessutom skadar ens barn är det mest egocentriska som existerar.

- Själv röker jag och anser att oavsett form av rökning är idioti. Så jag erkänner själv mitt vanvett och rättfärdigar definitivt inte mitt eget beteende, dock skulle jag aldrig utsätta mina barn för min själviskhet varför jag alltid röker ute. Erkänner dock att under svåra väderförhållanden (vilket kan ske någon gång per år) har jag använt mig av köksfläktmetoden och haft brinnande rökelse bredvid)

- Känner ett par som röker inomhus – OBS, nu snackar jag alltså fimpkoppar på vart och vartannat bord – och jag tycker det är både osunt och väldigt snuskigt. Vet att i många länder finns denna kultur, men det är faktiskt en kulturform jag underskattar.

2. Rökning/Alkohol under graviditeten och vid amning

- Fortsättningsvis ren idioti och egocentriskhet. Visserligen lär det inte direkt (enligt objektiv forskning) skada fostret på så sätt vi lärt oss, utan det kan skada på så sätt att fostrets tillväxt avtar och att organen defekts. När man väl ammar är det rent skadligt precis som att dricka alkohol. Detta åker ut i bröstmjölken och därmed får bebisen vackert ta del av mammans egotrippade last.

- Jag var gravid redan som 17 åring och visste inte bättre. Rökte cirka 5 – 10 cigg om dagen tills min son var född. Inte fanns det någon som opponerade sig och det lilla jag förstod var inte mycket att hänga i julgranen på den tiden. Tur nog fick jag en frisk son. Och det tackar jag min skapare för! Dock när jag som 24 åring blev gravid för andra gången slutade jag direkt att röka. Min idioti denna gång var att jag sprang ner till kiosken och köpte cigaretter direkt jag ammat klart... Hur fullkomligt dum i skallen kan man vara efter att ha varit rökfri i typ ett år????? (jag = idiot!)

- Känner flera som röker trots graviditet – och anser det vara väldigt taskigt beteende gentemot de liv de bär i sin mage. Som gravid och mamma (förälder) bär du ett ansvar – oavsett om barnet är fött eller inte. Punkt SE.

        3.  Fri fostran

- Endast dårar kör fri fostran, och därför ser ungarna ut som de gör idag. Barn behöver ramar och regler. Som vuxen är det vårt ansvar att förklara vad som är rätt och fel. Vägleda våra barn och lära dem livets korsningar. Fri fostran ger utrymme för misstolkningar och egna tydningar – och dessa visar sig snart i uppbrott, trots, olydnad och egensinnighet. Ugnarna blir rabiata och har ju ingen aning om vad som är rätsidan av plagget. Enligt mig betyder fri fostran; ”jag är förälder och jag skiter i ungdjäveln – för jag orkar inte och bryr mig inte heller – jag är viktigast. Punkt”. 

- Många tror eller anser att skolan skall sköta fostran, men skolan skall sköta utbildningen – som för övrigt för den som inte visste – är något helt annat än fostran. Visst ingår en viss del av fostran i skolutbildningen, men då mer vett och etikett, omtänksamhet mot din nästa osv. Ren fostran skall skötas av föräldrarna. Punkt – igen. Likaväl som jag säger till skolan att de får minsann sköta utbildningen, det är inte mitt jobb.

- I vårt hem har vi regler, veckosysslor och daglig göra. Så har vi alltid haft och istället för att köra med bestraffningar (som utegångsförbud osv.) så kör jag med motivationshöjda insatser istället. Dvs. för något bra, belönas det med något bra. För något dåligt, sätter vi oss ner och tar itu med ”problemet”. Mina kids brukar mojta om att jag aldrig höjer rösten. Orsak: jag behöver inte, för vi har haft regler och inramningar redan från dag 1. Då går allt automatiskt och inget gnäll eller skrik behövs. Enkelt. Barn är väldigt anpassningsbara och lär de sig regler redan från när de är små krypbarn, så finns inte behovet för trots på samma sätt. För de vet inte vad de skall trotsa sig emot. Allt är så klart per modifikation, men generellt sätt är det faktiskt så enkelt.

Sen finns det många fler punkter som enligt mig är under all kritik, men å andra sidan är vi bara människor. Men människan är en sak, föräldraskap är de facto en annan.

Ren översättning av föräldraskap betyder ”ansvara för annat liv”. När man förstår innebörden i den meningen, ser man världen på ett helt nytt sätt... Vi snackar faktiskt liv här, inte husdjur eller teddybjörnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar