2012-03-23

Livet är för kort

...mulåsnor och Whitney Huston

Man lever bara en gång, så varför satsa på pessimism, bagateller och avund?

Varför inte satsa på kärlek, vänskap, livet i sig och det man har runt omkring sig. Varför inte satsa på saker som berör, saker som gör en glad. Varför inte satsa på naturen, solen, de små goda tingen man ser varje dag?
Jag förvånas över människans beteende. Hur vi missunnar varandra omtanke och medmänsklighet. Hur avund styr handlingarna och hur munnen spyr galla över grannen som vunnit på lotto. Hur envisa mulåsnor sprider illvilja och gemenheter över de som – enligt dem – inte är värd att få känna lycka. Hur vi ratar människor som är kreativa.

I flera veckor har jag följt debatten kring vår kära pop-ikon Whitney Huston. Hur många skändar hennes bortgång genom att lägga upp bilder på henne vs dödssjuka barn i u-länderna. Där de stoltserar med texten; ”En knarkare dör – miljoner gråter, miljoner dör – ingen gråter” osv. Med avsmak och avsky följer jag dessa mulåsnor som tydligen inte vet bättre. Så smaklöst!

Jag tycker det är synd och skam! Istället för att skända en människas bortgång, som visserligen skett på grund av drogmissbruk – visa istället respekt och skänk då pengar till dessa barn istället för att hyckla. För ett rent hyckleri anser jag det vara.

Hur skulle dessa mulåsnor känna ifall andra människor skulle bete sig så när någon av dennes närastående skulle gå bort? Har ni tänkt på det. För det handlar ju inte om att en sångerska tragiskt avlidit, utan det handlar om att respektera den avlidne. Oavsett vem det än är.

Jag skulle inte vilja vara vän med människor som dessa mulåsnor. För kan de sprida sin gemenhet över Whitney Huston, kan de sprida gemenhet över mig.

Åter en gång fäller jag en tår över människan, undrar vart vi är på väg. För om individen kan bete sig på detta sätt, har vi helt klart kommit ett steg närmare undergång. En undergång där gemene man skiter fullkomligt i om du sårad ligger på gatan eller om du brinner upp bredvid hans postlåda. Där missunnsamhet och ignorans är grunden till beteendet.

Skäms! Vet hut! För jag skäms, för er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar