2012-04-03

Tårtskallar som reser med småbarn

...idioti, egoism och barnmisshandel

Måste ärligt säga att jag är rosenrasande på föräldrar som reser med småbarn! Nu snackar jag alltså spädbarn och barn under några år. Jo, ni läste rätt! Och rosenrasande är bara förnamnet!


I 6 timmar (!!??) fick jag njuta (grov sarkasm) av skrikande och bajsande ungar bredvid mig i flyget! Gissa den njutningen??!!

Googlade på nätet och fann föräldrar som debatterade på olika familjeforum om hur man ”visst kan resa med bebisar”. Jo jag tackar! 

För det första; bebisar och småbarn har mycket trängre örongångar än vuxna och dessutom mycket känsligare! Trycket i öronen kan till och med skada vuxna, hur tror ni då det kan skada småbarn?? Så enligt mig är det ren barnmisshandel vi snackar om!

Om nu föräldrarna skulle ens försöka sig till att ta hänsyn till andra resenärer också – men de föräldrar som satt på samma flyg som mig hade nu ingen tanke på andra än sig själva! De ignorerade sina skrikande barn genom att sitta och läsa och halvsova! Bytte blöjor där de satt och lät blöjorna ligga under stolen framför dem i en påse. Hur in i norden egocentrisk och absurd får människan bli? Jag häpnar!

Jag satt med hörlurar intryckta i öronen under hela resans gång, och hade så högt ljud att mina sittgrannar började le. Dock störde detta inte dem (jag frågade) men de var helt eniga om att föräldrar med småbarn inte bör resa.

Många av oss på samma plan var otroligt besvärade och resan blev en pina!

Inte nog med att vi medpassagerare skulle lyssna till högt skränande ungar, vi skulle även lukta på deras avföring och pissande blöjor! Och trots att flygvärdinnan snällt bad modern att slänga blöjorna i flygplanets toalett, ignorerades detta. Snacka om lathet och ignorans upphöjt till miljonen! Korkade idioter säger jag bara!

Som tidigare nämnt, är det de facto bevisat att barns örongångar är betydligt känsligare och mindre än vuxnas – det behövs ingen direkt läkarexamen för att räkna ut detta eller hur? Trycket gör att barnen känner smärtan så ofantligt mycket mer än vi vuxna. Så dessa barn skrek av pina och inte av otålighet. Visst fanns otålighet med i bilden, men framförallt smärtan! Och inte kan de berätta om detta heller – för de kan ännu inte prata.

Anser det är grov barnmisshandel att ta med bebisar på solsemester! Garanterat blir jag hängd av åter och åter egocentriska föräldrar som reser med sina ”goa” ungar, men hallå!!??? Då anser jag den hängningen är endast för att rättfärdiga sin egoism. Inget annat!

Det fanns två föräldrar som hade mindre barn med på flyget, men de hade bebisen att ligga på rygg (vilket konstaterat underlättar för bebisens öronproblem under flygningen) och de sög på flaska eller napp. Sen hade de sådant gott pli på sina barn att de satt snällt under hela flygturen. Föräldrarna tröstade, gosade och myste med sina barn, dvs. äkta omtanke och kärlek. Och eventuella missöden byttes på toaletten! Inte i sätet som om de satt i sitt eget vardagsrum. Med andra ord hade dessa få föräldrar LÄST PÅ! Och visste hur man reser med småbarn. Till skillnad mot alla de andra idiotföräldrarna som skulle på solsemester och lät oss alla andra höra på skriket och lukta på skiten.

Och arga blev de som tårtskallar om man försökte sig på att kommentera.

När man får barn måste man offra något. Som solsemestern i något år. Dels för att skydda sina barn mot onödig smärta och dels omprioritera. Stava gärna till detta om ni så måste.

Dessutom minns inte en av dessa ungar denna semester förutom traumat under flygturen. Och tro mig, dessa ungar fick garanterat trauma! De skrek i sträck förutom ca 3 gånger då de tuppade av på grund av utmattning! Svettiga och helt sluta. Misshandel, oja – definitivt!

Hade jag fortsättningsvis arbetat inom socialtjänsten skulle jag utan att blinka ha gjort en anmälan.

Hoppas att något flygbolag startar resor där småbarn inte är tillåtna på grund av otrygghet och säkerheten för barnens bästa. För inte (tydligen) fattar många familjer vad som är bäst för sina småliv.

Tror att dessa flygbolag alltid skulle vara överfulla. Åker man på semester vill man ju gärna njuta av hela semestern – så även resan dit och tillbaka, eller hur? Anser ni nej, är ni skrävlare hela bunten!

Säger bara; stackars barn!

6 kommentarer:

  1. Tråkigt att du råkat ut för skrikande barn.Du har säkert inga barn själv.Bevare mig för sådana rasister som dig.Det är sådana som du som tror sig veta allt men i själva verket enbart återspeglar ditt skitmående.Skaffa dig ett liv.

    SvaraRadera
  2. Skulle du läsa mer skulle du se att jag har flera barn, både egna och extra barn.

    Tråkigt att du tog det så djupt personligt, vilket jag förstår på din kommentar att du gjorde. Och vilket betyder att du då är en av de föräldrar som tog hårt på näsan.

    Men det är helt okej, jag var beredd på att mitt inlägg skulle skapa irritation, vilket var tillika meningen. Men gullig kommentar, gillar att läsa ögongodis.

    Mitt liv är helt fantastiskt underbart, önskar alla fick ha det så.

    Ha en strålande dag.

    //Minella
    En parentes; bara för att jag älskar mina ungar och orkar höra på dem om de skriker samt tolererar lukten efter varje bajsning, betyder inte att jag korkat nog kräver (!) att omgivningen skall göra detsamma. Det är där kruxet oftast ligger...

    SvaraRadera
  3. Bästa Minella. Jag tog inte på näsan, vilket du låter antyda. Själv har jag 4 fina barn som jag rest med otaliga gånger (3ggr/år)Resorna går oftast över atlanten och tar i anspråk 17timmar en väg. Jag byter blöjor på mina barn om dom skiter i dem. Detta till motsats till levande patienter på långvården som får ligga i sin avföring timtals. Konstaterar att människor skiter, det gör även du min Brutus. Spädbarn har en bit till potträningen. Men tänk då på klimakteriestinna östermalmstanter i 40års åldern på en långflygning. Hektovis med spackel, drickande champagne och har hällt 7liter parfym på sig. Försöker se ut som 25åringar, blonderade, botoxade, silikonade. Det tycker jag som kvinna/mor är äckligt! Nytvättad spädbarnsrumpa föredrar jag då tusen gånger mer. Och nej, jag lever lyckligt med min familj och är ingen som tar åt mig på näsan. Jag lever för varje sekund.

    SvaraRadera
  4. bra skrivet minella!vågat och riktigt bra!inte många vågar säga vad de tycker och många tycker nog som dej.jag håller med dej.när mina barn var små fanns inte en tanke att resa med barnen då de var så små.tycker man ska ta hänsyn till andra människor och inte bara tänka på sej själv.också hänsyn till barnen först av allt.nu är barnen över 4år så nu har vi börjat resa igen.jag tycker inte det är okej att resa med småbarn för de minns inget av resan men som du säger så har de ont och varför utsatta de för sånt?dumt av föräldrar.bra blogg!bra innehåll!fortsätt skriva minella.mvh anna lindgren

    SvaraRadera
  5. en sak till.vi reste fyra gånger per år innan vi fick barn.så du har rätt.man måste offra något när man blir förälder.för barnens skull.i alla fall för något år.alla jag känner gör så.mvh anna lindgren

    SvaraRadera
  6. Hej Anna,

    Gulligt skrivet av dig. Tackar för det. Lovar att fortsätta skriva - Det finns inte mycket som jag räds över. Tja, förutom när barnen är sjuk då. Det skrämmer lusen av mig :)

    Tackar även för mejlet ditt. Vacker dikt!

    Önskar dig en kanondag!

    Kramiz Minella

    SvaraRadera