2012-02-29

Kockar som snuskar

...svettigt skitigt

Jag förundras över de oändliga kockprogrammen som ploppar upp i teverutan. Och är det inte kockprogram så är det nya sångsåpor.

Det som jag förfäras mest över gällande kockprogrammen, är aktörernas smaklösa och osunda renlighet samt deras snuskigt oetiska förhållandesätt till matlagning. Jag skulle då aldrig vilja bli bjuden på någon av deras restauranger! De kockar utan mössa; håret flyger då de springer mellan kastrullerna och skärbrädan, man ser dem sällan tvätta händerna; i bästa fall torkar de snabbt av sig på förklädet, handduken eller bakdelen av byxan, de torkar sig om näsan, pannan, ögonen, hakan, nacken i det oändliga! Och man kan se svetten droppa ner i stekskyn medan rätten tillagas.



Snuskigt och fruktansvärt skitigt! Indeed smaklöst.

Nu syftar jag på alla kockdueller de kör med, både i Sverige, Finland, USA och i England. Och sen ser man på mästerkockarna själva, som skall kalla sig förespråkare och föregå med gott exempel – hur de beter sig, och de är sannerligen lika perversa de!? Kolla Morberg till exempel; en riktig snuskhummer, svettpärlor, smutsiga knivar, långt hår och så ofta som han torkar sig om både näsa och panna är lika många gånger per sändningstid som jag gör på en månad. Och för att inte prata om Jamie Oliver? Hujedamej, här slickar vi naglarna samtidigt som bjussar folk på mat! Kolla in finska Top Chef - att ingen kommenterar något? Och att inte producenterna gör något? Eller kanske producenterna inte tittar på sina program... Det kan ju vara så förstås...

Det verkar som om ingen bryr sig om saker som dessa – utan det är lite tabubelagt. Dock tycker jag att hygien borde vara något som skall läras ut genom dessa program. Ingår inte hälsovårdslära i restaurangbranschen? Dvs. går du ”vanlig” utbildning måste du väl lära dig detta. Eller så kanske inte. Vad vet jag? Jag är ingen kock, jag är bara en kökslekman i mitt eget hem. Däremot vet jag vad snuskigt är och vad oetiskt är – och det är just det som visas öppet i ”national television”, i alla kanaler, oavsett land.

Nej tacka vet jag Family Guy, till och med det är mer rumsrent än våra kockprogram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar