2012-02-28

Loppis VS Shoppis

...en härlig trend

Förutom att blogga verkar loppis vara väldigt hippt just nu. Personligen har jag aldrig varit en secondhand människa, men på senare tid har jag förstått att på loppis kan man göra riktigt tjusiga fynd.

“One woman's trash is another woman's treasure” – Oh, so true!



När jag började gå på loppis gick jag hela tiden med händerna i jackfickorna och med bestämda steg genom lokalen. Tanken att vidröra någon annans klädesplagg gav mig rysningar och jag tror att jag utvecklade någon form av överdimensionerad bacillskräck. I väskan hade jag våtservetter och dessa användes frenetiskt efter varje loppisrunda. Första året var bedrövligt – och de facto sorgligt när man tänker på det. Men på loppis skulle jag, jag ville ju också vara hipp och veta vad alla snackade om.

Enda jag förmådde att köpa, var porslin, lampor eller dylika grejer. Inget av tyg eller sådant som eventuellt bar på smittor... Dvs. loppor eller andra smittobärande mikropartiklar. Artiklarna jag köpte tvättades noga med desinficeringsmedel och vissa saker hamnade i frysen över natten. Självklart i en hårt försluten påse för att inte smitta grönsakerna och fisken...

Det tog cirka ett år och otaliga loppisbesök innan jag normaliserades – och det med råge!  Jag såg den på håll och det var en läcker skinnjacka, fantastisk, tjusig och helt... underbar! Innan jag visste ordet av, höll jag den hårt i handen, granskade den noga i sömmarna, smekte den lätt över kragen. Ah! Jag hade blivit ett loppis-monster! Tankarna flög genom mitt huvud och jag förfärades över känslan av eufori. Sådana känslor kan man ju inte få på ett loppis!? Jackan köptes och den fick hänga länge ute på vädring (nu pratar jag om flera dygn alltså) innan jag ens vågade ta in den i lägenheten. Vilken paranoia... But I did it!

Den händelsen utspelade sig för ca 4 år sedan. Idag har jag det som tradition att varje lördag eller söndag, ta en loppisrunda, och roligt är det! Lite motstånd känner jag fortfarande, speciellt att köpa något i tygväg – men det har hänt. Sällsynt, men fynda går före min paranoia idag.

Vad jag hittills har hittat på loppis som gör mig helt salig är bland annat; en bedårande vacker Prada väska, ett par Prada solglasögon, en sjukt läcker Lydc väska och en gorgeous CCDK klänning. Allt för en spottstyver! Snacka om att fynda!

Så från att vara en skeptiker ända uti fingertopparna, är jag idag en helylle ”Loppinist” som fullkomligt älskar mina loppisrundor. Jag till och med går hellre på loppis en lördag eftermiddag än till en märkesboutique!

Tänka sig, dagens shopping – är indeed – LOPPIS! One woman's trash has definitely become, MY treasure!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar