2012-03-16

Det finns trafikvett

...och så finns det ”trafikvett”

Det proklameras ständigt om miljoner och åter miljoner i satsningar på säkrare trafik på våra gator, detta genom att öka trafiksäkerheten med fler trafikljus, refuger, cykelvägar och rondeller – med mera.


I ärlighetens namn tror jag inte att detta ökar trafiksäkerheten särskilt mycket. Största grunden i trafiksäkerhet är nämligen trafikvett, dvs. personen bakom ratten, dennes eget vett och etikett. Om detta fallerar, spelar en miljonssatsning ingen roll what so ever!

Min åsikt är att staten hellre skulle satsa pengarna på bättre utbildning innan trafikanten blir en trafikant.

Själv bor jag nästan mitt i centrum. Kör enlig den Svenska trafikvettregeln ”blixtlåsmodellen, stanna vid övergångsstället om en person till synes är på väg över gatan, på grönt kör jag – på rött stannar jag”, osv. Dessa simpla regler som ger trafikvettet en status, och som dessutom räddar liv och förhindrar olyckor. Hänsyn och normal medmänsklighet kallas det (för dem som inte vet). Vid landsvägskörning är jag lite fartblind, det erkänner jag – men i städer och tätorter kör jag helt lagenligt.

När jag själv promenerar på stadens gator, stannar i genomsnitt 1 av 20 bilister vid ett övergångsställe. Jo tack, jag räknar! För ett par veckor sedan gick jag in till centrum och tänkte till och med bli överkörd av en taxichaufför!? Medpassageraren, en dam av äldre generation, började gestikulera villt med händerna till taxichauffören och själv fick jag hoppa bakåt och in i snödrivan för att klara mig utan en ”bumb” i sidan.

Ett kvarter senare råkade jag ut för samma sak igen – men då av två billister, en äldre herreman och en yngling (ca 30 år). Samtliga tre gånger var jag halvvägs över. Detta till trots, susade billisterna förbi mig med snabba gireringar och tutande signaler. Förbannade billister! Säger jag bara! Idioti går tydligen före vett! Och helt ärligt är majoriteten MÄN!

Enligt Rikspolisstyrelsens opinionsundersökningar visas tydligt att det verkligen är män som är i särklass fortfarande sämst i trafiken. And I believe it! Orsaken måste bero på testosteronet som får mannen att tänka med den undre hjärnhalvan istället för den övre. Troligtvis tror sig män veta att de kör bättre vilket enbart pga. detta utgör ett stort hot i trafiken. Eller?

Enligt min egen undersökning är ca 89 % av billistdårarna män – trots att jag är en kvinna som skall korsa vägen. Och hur sjukt är det? Egentligen? Män håller vanligtvis upp dörren för en kvinna, visar hänsyn och charmas till synes lättare. Men när det kommer till trafiken åker vettet ut samtidigt som mannen stänger bildörren och gasar iväg. I wonder why...

Tillbaka till ämnet miljonsatsning; satsa pengarna på utbildningen istället. Både vid bilskolorna och så kan staden ge lapplisorna en intensivkurs i att bötfälla trafikanter. Staden skulle få in dessa miljoner i bötespengar på under ett år! Så illa är de facto läget!

Jag fnyser och skräms av trafikvettet, den är under all kritik och underkändes hälften av dagens billister så skulle olyckorna halveras per omgående.

Så nej, det är inte stadens trafikljus och vägarna där säkerheten brister, det är föraren bakom sin ratt. Punkt! Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar