2012-03-05

Betnér, Wickström, Dunham & Jag

...loppor och landråttor

Stå-upp komikers är dagens nya trend. Från 80talets monopol har nutiden mer och mer fått upp ögonen för dessa gycklare. Själv har jag besökt både Norra Brunn och Mosebacke i Stockholm samt Ritz i Vasa för att underhållas och få ge utlopp för mina snuskiga fantasier i skepnad som åhörare.
Min absoluta favorit är Magnus Betnér, inte för att han egentligen är direkt lustig, utan för att hans innehåll innehåller substans. Sen har vi Finlands svar på Betnér, dvs. André Wickström, som för övrigt kör sin enmansshow i stuket ”länge leve individualismen”. Han är måttligt rolig och har många intressanta analyser i sina shower. Dock är han inte i närheten av Herr Betnér. De är som loppa och landråtta.

Betnér gör sin research innan han öppnar munnen – inte som Fredrik Lindström som bara öppnar munnen och låter spy idioti blandat med hans egna drömmar om att någon skrattar åt hans banala skämt. Nej, Betnér är en kung i jämförelse. Han blandar politiskt propaganda med könsföreställningar och sexistisk ordstympning. Utan krusiduller och utan att antyda hämningar. Han bjuder på sig själv och inviger brutalt åhöraren att känna luften av hans munspillning. Han är en sann ikon.

Jag tror aldrig jag vare sig sett eller hört Betnér köra en icke genomtänkt show, oavsett om det är ett minimalt teveinslag eller intervju. Lika kvicktänkt som på scen svarar han med besked.

Det finns många andra pajaser som kallar sig Stand up -komikers, en av dessa är som känt Babben Larsson – en annan ikon som verkligen slår spiken i kistan. Sen har vi alla vår älskling Jim Carrey som enligt mig kör upprepning oavsett som rolltolkare i en film eller står på en direktscen.  Förutsägbar, bör vara hans mellannamn.

Mina absoluta favoriter - förutom Betnér – är tveklöst Bill Cosby och Jeff Dunham. Har man inte hört dessa vet man inte vad Stand up är. Då har man totalt missat betydelsen i humor och bör skaffa sig en ny hobby. Mr. Dunham är välkänd för sina handgjorda dockor och ”Achmed, the Dead terrorist” är helt klart den främsta av dem. Se för er själva; YOUTUBE KLIPP

Det där – kallar jag fyndighet på hög nivå! Inga landråttor där inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar