2012-03-09

Samhällsrealitet

...madonna & britney spears

Tror att det är ett ideal som grundats genom medias malis och hysterin om utseendefixeringen.

Menar, tonåringar idag vill sminka sig som 20 plussare, klä sig som popstjärnor och bete sig som Sturebrats...
Ju yngre, desto coolare... Tragiskt. Det mer eller mindre tvångsväldes på högstadiet att majoriteten skall ha mist sin dygd redan vid 13-14 år.

Jag var på en föreläsning om detta via Uppsala Universitet och Attention för flera år sedan, om hur åldrarna sänks för varje år som går. Att i genomsnitt är var tredje 13 åringstjej anorektiker, haft sin sexdebut, bulimier, är märkesfixerad etcetera etcetera. Samt att föräldrarna förlorat kontrollen och låter barnen bestämma hur de ska se ut, vad de ska ha på sig.

Detta mycket pga. märkesklädsstämplingen, påtryckningar och pretentionerna om att ”vara inne”.

Professorn gick så långt att han drog till och med paralleller med pedofilökningen. (tabubelagt ämne)

När jag själv var 13 bast sprang jag som en zombie genom skogarna och sköt ärtor på grabbarna. Byggde trädkojor, hängde i lianer, visste knappt vad smink eller bh var och klädde mig "heltäckande".

Idag ser vi 13 åringar som klär sig som Madonna och Britney och ju mer urringat och kortare kjolar, ju högre skaft på stövlarna och ju högre klackar - desto coolare.

Samhällsrealitet? Jag ryser…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar