2012-03-07

Trogen tjur sökes

...ex-faktorn – en störd ko

Förra veckans tisdag bestämde jag mig att ligga I soffan och se på film. Valet blev ”Trogen tjur sökes” med bland andra Ashley Judd och Hugh Jackman. Vilken härlig dramatisering om mannens beteende och liknelsen mellan kor och tjurar. Det ligger ju dessutom en poäng där. Gammal ko = ex, ny ko = den nya.



Beteendemönster, polygami, monogami och trend. Vackert! Enligt filmen vill en tjur inte para sig med samma ko två gånger – oavsett kamouflering av kon. Men hur är det då i verkligheten? Ett ex är alltid ett ex, dvs. en gammal ko – men ändå finns en sorts spänning mellan dessa två. Den gamla kon försvinner aldrig ur bilden, enträget och irriterande klänger hon sig fast, oavsett vad. Som en irriterad igel.

Personligen har jag haft erfarenhet av dessa ex-faktorer, både på gott och ont. Tror inte att jag någonsin träffat en gammal kviga som inte gjort anspråk till min/mina goa tjur/tjurar. Tyvärr måste man förr eller senare träffa på kossan och det är inget man direkt gör frivilligt. Minns speciellt en ko, som för övrigt är något av det mest irriterade och själviska slaget som går i ett par skor. Hon älskar intriger och gör allt för att reta gallfeber på min dåvarande tjur. Att de dessutom har barn ihop gör det hela mycket värre. Tänk att från kärlek (för någon gång finns det kärlek och attraktion mellan en ko och en tjur) övergår känslorna till hat efter en separation – som i detta fall råkade bero på att kossan vänstrade och själv valde att därför separera. Men ändå, känner hon sig tvungen att stångas med horn hon inte ens har. Hon drar in barnen i hennes ettriga hatnystan och skonar ingen i sin väg. Lögn efter lögn tutar hon i människor runtomkring sig. Vadan detta beteende undrar man?

Beror beteendet på irrationellt tänkande, på grund av en störning i hjärnan? För en rejäl smäll måste kontoret ha fått sig då handlandet är i det sjukaste laget. Varför kan inte dessa kossor och ex bara fortsätta med sitt liv då de väl valt sin väg? Varför hänga sig fast så tjurskalligt?

Själv är jag en kossa, många gånger om. Men så vitt jag vet har jag då aldrig lekt rövare, tvärtom. Önskar alltid mitt ex att leva väl och ta hand om sig och lev bättre med nästa ko. Med respekt för den nya kon väljer jag att kontakta henne vid frågor som angår barnen eller berör hennes nya liv. Och visst har det varit uppskattat, många gånger om.

Vad är det med oss kvinnor? Då vi känner tvång att hata, manipulera, trakassera våra ex? Kvinnan borde vara mer sunda i dess tänkande, mer omtänksam och mer diplomatisk – men ändå är vi inte det. Gamla tjurar beter sig inte som kor – de skäller lite, råmar några gånger och springer oftast iväg med svansen mellan benen (undantag finns så klart).

Ett av mina bästa Bibelcitat är; ”Som ringen i grisens tryne, är skönheten hos en kvinna som saknar vett”. Ett välpassande, superb och välformulerat citat. Hade inte kunnat säga det bättre själv. För enligt mig, och garanterat många med mig – Är ringen i tjurens tryne minst lika motbjudande som en störd ko.

2 kommentarer:

  1. Bekant betéendemönster, har uppleft det som du skriver.

    SvaraRadera
  2. Tror att många av oss gjort det, tyvärr. Kanske bör vi bilda en grupp ;)

    SvaraRadera