2012-03-07

Invandringspolitik och jordnötter

...dyngjobb, blindhet och bananskal

Jag blandar mig sällan med politiska debatter eftersom jag oftast är väldigt politiskt inkorrekt till min natur. Dock kan jag inte alltid behärska mig.
Läste i en Finländsk tidning att den Finländska ekonomin skulle förlora över 100 miljoner euro utan invandrare. Den största smällen skulle metallindustrin få ta, vilket jag anser oväsentligt i frågan.



Intressant, mycket intressant. Då undrar jag förstås att vad kostar den invandringspolitik vi har idag? Vad kostar den skattebetalaren, vad kostar den staten? Vad kostar den mig?

En av orsakerna varför landet skulle förlora pengar på invandrarna är på grund av att infödingarna vägrar ta skitjobb, icke sant? (Tabubelagt ämne...) Men jag tror också det finns andra klämmor.

Enligt Statistikcentralen ligger Finland på ca 8,4 % arbetslösa jordnötter, detta betyder i runda tal dryga 250 000 människor som går utan jobb i Finland. Arbetslöshetssiffran i Sverige ligger på ca 8,3 %.

I Finland finns drygt 143 000 (statistik 11/2011) invandrare på en befolkning på totalt cirka 5,3 miljoner. De kommer från i stort sett alla jordens hörn, som Estland, Indien, Kina, Irak, Thailand och Turkiet för att nämna de länder där strömmen mest kommer ifrån. 143 000 personer, det utgör enligt mina mått ca 2,5 % av Finlands befolkning. Lite drygt.

För en arbetslös person, utan familj och som bor ensam, ligger dagsersättning runt 31,30 €/dag. Ytterligare fås bostadsbidrag med ca 60 % av hyresbeloppet samt ersättning från staten (Socialförvaltningen) ifall inkomsterna inte täcker de normala utgifterna som godkänns i beräkningen. Vi avrundar, men i stora drag plus-minus 900,00 € per månad. För en invandrare ges även andra förmåner som undervisning i inhemska språket osv. Även detta kostar skattebetalaren en god peng varje år.

Arbetslöshetsgraden för invandrare uppgår till ca 33, 5 %. Med ovan siffror får jag det inte att stämma, detta betyder att cirka gurka 95 000 invandrare jobbar, av dessa ca 80 % i skitjobbsindustrin. De andra lever på bidrag. Ta den summan gånger 700,0 € månad...

Skulle metallindustrin betala normala löner till sina invandringsarbetare, skulle de inte spara 100 miljoner, kanske de skulle spara en tjugondel. Men eftersom invandrarkraften kostar mindre – Voilà! Där är siffran 100 miljoner. Där låg kärnan i besparingen. Så det handlar egentligen inte om invandringen, det handlar om den ekonomiska lönebesparingen de gör varje år. Litet som orsaken varför H&M använder sig av barnarbete. Mindre löner = bättre besparingar.

För jag tror definitivt inte att invandringspolitiken sparar pengar till landet, tvärtom – den bränner snabbare än vi hinner säga ”välfärdens land”. Och den inte bara bränner, den ändrar vår landsprincip mer och mer för varje år. Som en tjyv om natten. 

För att nämna några exempel; skolundervisningen har försämrats på grund av religionsskillnader, skolavslutningar har också ändrats av ovan (nämn en skola som sjunger ur psalmen längre) Religionsundervisningen i alla skolor har ändrats – också på grund av skillnaderna. Antar att skolorna är rädda att utses som rasister. För i grund och botten handlar det inte om att invandrarna kräver att vi skall ändra vår politik, vi avvecklar för att anpassas till övriga världen.

Jag är inte rasist – men jag är en patriot, och varje land bör bevara dess historia och politik – oavsett invandringspolitik, skillnader eller motiveringar. Det handlar inte om rasism, det handlar om vår egen samhällsutveckling på väg ner mot avgrunden. Vi är blinda, för vi förstår inte konsekvenserna.

Vi tror att vi sparar pengar, men i verkligheten; vad kostar 47 000 arbetslösa invandrare staten per år...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar